HOTĂRÂRE
nr. 123 din 7
februarie 2002
pentru
aprobarea Normelor metodologice de aplicare a <LLNK 12001 544 10
201 0 18>Legii nr.
544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public
EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL
OFICIAL nr. 167 din 8 martie 2002
În temeiul prevederilor art. 107 din
Constituția României și ale <LLNK
12001 544 10 202 23 40>art. 23
alin. (2) din Legea nr. 544/2001 privind
liberul acces la informațiile de interes public,
Guvernul României adopta prezenta hotărâre.
ARTICOL UNIC
Se aproba Normele metodologice de aplicare a <LLNK 12001 544 10 201
0 18>Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la
informațiile de interes public, prevăzute în anexa care face parte integrantă
din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemnează:
────────────────
Ministrul informațiilor
publice,
Vasile Dincu
Ministrul administrației
publice,
Octav Cozmanca
p.
Ministrul comunicațiilor și
tehnologiei informatiei,
Ion Smeeianu,
secretar de stat
Ministrul finanțelor
publice,
Mihai Nicolae
Tanasescu
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
de aplicare a <LLNK 12001 544 10
201 0 18>Legii nr.
544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public
CAP. 1
Dispoziții generale
ART. 1
(1) Prezentele norme metodologice stabilesc principiile, procedurile și
regulile de aplicare a <LLNK
12001 544 10 201 0 18>Legii nr. 544/2001
privind liberul acces la informațiile de interes public.
(2) Dispozițiile prezentelor norme metodologice se aplica tuturor
autorităților și instituțiilor publice, astfel cum sunt definite prin <LLNK 12001 544 10 201
0 18>Legea nr. 544/2001.
ART. 2
Aplicarea <LLNK 12001 544 10 201
0 18>Legii nr. 544/2001 se face cu respectarea
următoarelor principii:
a) principiul transparenței - autoritățile și instituțiile publice au
obligația sa își desfășoare activitatea într-o maniera deschisă fata de public,
în care accesul liber și neingradit la informațiile de interes public sa
constituie regula, iar limitarea accesului la informație sa constituie
excepția, în condițiile legii;
b) principiul aplicării unitare - autoritățile și instituțiile publice
asigura respectarea legii în mod unitar, în conformitate cu prevederile
acesteia și ale prezentelor norme metodologice.
c) principiul autonomiei - fiecare autoritate sau instituție publica va
elabora propriul regulament de organizare și funcționare a compartimentelor de
informare și relații publice, în conformitate cu prevederile legii și ale
prezentelor norme metodologice.
CAP. 2
Organizarea și asigurarea accesului liber la informațiile de interes
public
ART. 3
(1) Pentru organizarea și asigurarea accesului liber și neingradit al
oricărei persoane la informațiile de interes public autoritățile și
instituțiile publice au obligația de a organiza compartimente specializate de
informare și relații publice sau de a desemna persoane cu atribuții în acest
domeniu.
(2) Compartimentele specializate de informare și relații publice pot fi
organizate, în cadrul autorităților sau instituțiilor publice centrale ori
locale, ca birouri, servicii, direcții sau direcții generale, în subordinea
conducatorului autorității sau instituției publice respective, care, în funcție
de situație, poate dispune coordonarea acestora de către o alta persoana din
conducerea autorității sau instituției publice respective.
(3) Atribuțiile, organizarea și funcționarea compartimentelor de
informare și relații publice se stabilesc, în baza legii și a dispozițiilor
prezentelor norme metodologice, prin regulamentul de organizare și funcționare
a autorității sau a instituției publice respective.
ART. 4
(1) Pentru buna desfășurare a activității de informare și relații
publice în cadrul autorităților și instituțiilor publice, aceasta poate fi
organizată cu următoarele componente:
a) informarea presei;
b) informarea publica directa a persoanelor;
c) informarea interna a personalului;
d) informarea interinstitutionala.
(2) Informarea directa a persoanelor și informarea presei sunt, potrivit
legii, componente obligatorii și nu exclud celelalte componente ale activității
de informare și relații publice.
ART. 5
În cadrul compartimentelor de informare și relații publice ale
instituțiilor și autorităților publice activitatea de informare publica directa
a persoanelor și cea de informare a presei se pot organiza distinct.
ART. 6
(1) La nivelul Administrației Prezidențiale, aparatului de lucru al
Camerei Deputaților și al Senatului, aparatului de lucru al Guvernului, al
ministerelor, al celorlalte organe de specialitate ale administrației publice
centrale, sediilor centrale ale regiilor autonome și al altor instituții
publice centrale, precum și la nivelul autorităților administrative autonome,
prefecturilor, consiliilor județene și consiliilor locale ale municipiilor,
orașelor și sectoarelor municipiului București, structurile organizatorice
existente de comunicare vor fi reorganizate în compartimente de informare și
relații publice și vor include în mod obligatoriu cel puțin un birou (o
structura) de informare publica și un birou (o structura) de relații cu presa.
(2) La nivelul structurilor descentralizate ale autorităților și
instituțiilor publice centrale se vor organiza birouri de informare și relații
publice, iar atribuțiile pe linia relatiei cu presa și a informării directe a
persoanelor vor fi îndeplinite distinct de persoane special desemnate în acest
scop.
(3) La nivelul comunelor atribuțiile pe linia relatiei cu presa și a
informării directe a persoanelor pot fi îndeplinite de o persoana special
desemnată în acest scop de consiliul local.
ART. 7
Fiecare autoritate sau instituție publica va stabili, în funcție de
specificul propriu al activităților, numărul de persoane necesar pentru
îndeplinirea în bune condiții a atribuțiilor care revin autorității/instituției
pe linia informării și relațiilor publice.
ART. 8
(1) Pentru accesul publicului la informațiile de interes public difuzate
din oficiu, la sediul fiecărei instituții sau autorități publice se vor
organiza în cadrul compartimentelor de informare și relații publice puncte de
informaredocumentare.
(2) Prezentarea în format electronic a informațiilor comunicate din
oficiu de către instituțiile și autoritățile publice prevăzute la art. 6 alin.
(2) și (3) se va realiza eșalonat, avându-se în vedere dotarea cu tehnica de
calcul.
CAP.
3
Procedurile privind accesul liber la informațiile de interes public
ART. 9
Autoritățile și instituțiile publice asigura accesul la informațiile de
interes public, din oficiu sau la cerere, în condițiile legii.
ART. 10
(1) Informațiile de interes public care se comunica din oficiu, conform
legii, vor fi prezentate într-o forma accesibila și concisă care sa faciliteze
contactul persoanei interesate cu autoritatea sau instituția publica.
(2) Autoritățile și instituțiile publice au obligația de a publica și de
a actualiza anual un buletin informativ care va cuprinde informațiile prevăzute
la <LLNK 12001 544 10 202
5 39>art. 5 alin. (1) din Legea nr. 544/2001.
(3) Autoritățile publice sunt obligate sa dea din oficiu publicității un
raport periodic de activitate, cel puțin anual, care se publica în Monitorul
Oficial al României, Partea a III-a. Raportul de
activitate va fi elaborat în conformitate cu prevederile anexei nr. 6 la
prezentele norme metodologice.
ART.
11
(1) Accesul la informațiile de interes public comunicate din oficiu se
realizează prin:
a) afișare la sediul autorității sau instituției publice ori prin
publicare în Monitorul Oficial al României sau în mijloacele de informare în
masa, în publicații proprii, precum și în pagina de Internet proprie;
b)
consultare la sediul autorității sau instituției publice, în punctele de
informare-documentare, în spații special destinate acestui scop.
(2)
Afișarea la sediul autorității sau instituției publice este, în cazul tuturor
autorităților și instituțiilor publice, modalitatea minima obligatorie de
difuzare a informațiilor de interes public comunicate din oficiu.
ART.
12
În unitățile administrativ-teritoriale în care o minoritate nationala
deține o pondere de cel puțin 20% din numărul populației informațiile ce se
comunica din oficiu se vor difuza și în limba minorității respective.
ART.
13
Solicitarea informațiilor de interes public, altele decât cele prevăzute
sa fie comunicate din oficiu, va fi adresată instituției sau autorității
publice, în condițiile <LLNK
12001 544 10 202 6 29>art. 6 din Legea nr.
544/2001.
ART.
14
(1) Pentru a facilita redactarea solicitării și a reclamației
administrative autoritățile și instituțiile publice vor pune gratuit la
dispoziție persoanei interesate formulare-tip.
(2) Modelele formularelor-tip ale cererii de informații de interes
public și ale reclamației administrative sunt prezentate în anexele nr. 1, 2a)
și 2b).
(3) Modelul scrisorii de răspuns la cerere și cel al scrisorii de
răspuns la reclamația administrativă, împreună cu modelul registrului pentru
înregistrarea documentelor prevăzute la alin. (2), sunt prezentate în anexele
nr. 3, 4 și 5.
ART. 15
(1) Informațiile de interes public pot fi solicitate și comunicate și în
format electronic.
(2) Solicitarea de informații de interes public sau reclamația
administrativă se poate transmite prin e-mail, conform modelelor
formularelor-tip prezentate în anexele nr. 1, 2a) și 2b).
(3) Informațiile de interes public solicitate în scris, în format
electronic, pot fi comunicate prin e-mail sau înregistrate pe discheta.
ART. 16
Termenele pentru comunicarea în scris a unui răspuns solicitanților de
informații de interes public sunt cele prevăzute de <LLNK 12001 544 10
201 0 18>Legea nr.
544/2001, și anume:
a) 10 zile lucrătoare pentru comunicarea informatiei de interes public
solicitate, dacă aceasta a fost indentificata în acest termen;
b) 10 zile lucrătoare pentru anunțarea solicitantului ca termenul
inițial prevăzut la lit. a) nu a fost suficient pentru identificarea
informatiei solicitate;
c) 30 de zile lucrătoare pentru comunicarea informatiei de interes
public identificate peste termenul prevăzut la lit. a);
d) 5 zile lucrătoare pentru transmiterea refuzului de comunicare a
informatiei solicitate și a motivarii refuzului.
ART. 17
Programul zilnic al compartimentelor de informare și relații publice va
fi cel al autorităților sau instituțiilor publice respective, stabilit prin
regulamentul propriu de organizare și funcționare, incluzând într-o zi pe
saptamana și ore după programul de funcționare.
ART. 18
(1) Accesul la informațiile de interes public este
gratuit.
(2)
Costul serviciilor de copiere va fi suportat de solicitant, în condițiile
legii.
(3) Plata serviciilor de copiere se va face la casieria fiecărei
autorități sau instituții publice.
CAP.
4
Funcționarea structurilor responsabile de informarea publica directa
ART. 19
Structurile sau persoanele responsabile de informarea publica directa
asigura rezolvarea solicitărilor privind informațiile de interes public și
organizarea și funcționarea punctului de informare-documentare.
ART.
20
(1) Structurile sau persoanele responsabile de informarea publica
directa primesc solicitarile privind informațiile de interes
public.
(2) Solicitarea de informații de interes public este acțiunea verbală
sau scrisă (pe suport de hârtie sau electronic) prin care o persoana (fizica
sau juridică, romana ori străină) poate cere informații considerate ca fiind de
interes public.
(3)
În cazul formularii verbale a solicitării informația este furnizată pe loc,
dacă este posibil, sau cu îndrumarea solicitantului sa adreseze o cerere în
scris.
(4)
Cererile formulate în scris, pe suport de hârtie sau pe suport electronic
(e-mail), inclusiv cele prevăzute la alin. (3), se
înregistrează la structurile sau la persoanele responsabile de informarea
publica directa, care eliberează solicitantului o confirmare scrisă conținând
data și numărul de înregistrare a cererii.
ART.
21
(1) După primirea și înregistrarea cererii structurile sau persoanele
responsabile de informarea publica directa realizează o evaluare primara a
solicitării, în urma căreia se stabilește dacă informația solicitată este o
informație comunicată din oficiu, furnizabila la cerere sau exceptată de la
liberul acces.
(2)
În cazul în care informația solicitată este deja comunicată din oficiu în una
dintre formele precizate la <LLNK
12001 544 10 202 5 29>art. 5 din Legea nr.
544/2001, se asigura de îndată, dar nu mai târziu de 5 zile, informarea
solicitantului despre acest lucru, precum și sursa unde informația solicitată
poate fi gasita.
ART.
22
(1) În cazul în care informația solicitată nu este dintre cele care se
comunica din oficiu, solicitarea se transmite structurilor competente din
cadrul autorităților și instituțiilor publice, pentru a verifica respectarea
prevederilor <LLNK 12001 544 10 202
12 30>art. 12 din Legea nr. 544/2001.
(2)
În cazul în care informația solicitată este identificata ca fiind exceptată de
la accesul liber la informație, se asigura, în termen de 5 zile de la
înregistrare, informarea solicitantului despre acest lucru.
(3)
Structurile prevăzute la alin. (1) au obligația sa
identifice și sa actualizeze informațiile de interes public care sunt exceptate
de la accesul liber, potrivit legii.
ART.
23
(1) Structurile sau persoanele responsabile de informarea publica
directa primesc de la structurile prevăzute la art. 22
alin. (1) răspunsul la solicitarea primită și
redactează răspunsul către solicitant împreună cu informația de interes public
sau cu motivatia întârzierii ori a respingerii solicitării, în condițiile
legii.
(2)
Răspunsul se înregistrează și se transmite persoanei interesate, pe suportul
solicitat, în termenul legal.
ART. 24
În cazul în care solicitarea nu se încadrează în competentele
instituției sau autorității publice, în termen de 5 zile de la primire
structurile sau persoanele responsabile de informarea publica directa transmit
solicitarea către instituțiile sau autoritățile competente și informează
solicitantul despre aceasta.
ART.
25
Structurile sau persoanele responsabile de informarea publica directa
țin evidenta raspunsurilor și a chitantelor remise de solicitanti privind plata
costurilor de copiere a materialelor solicitate.
ART.
26
Structurile sau persoanele responsabile de informarea publica directa
realizează organizarea și funcționarea punctului de informare-documentare, după
cum urmează:
a)
asigura publicarea buletinului informativ al autorității sau instituției
publice, care va cuprinde informațiile de interes public comunicate din oficiu,
prevăzute la <LLNK 12001 544 10 202
5 29>art. 5 din Legea nr. 544/2001;
b)
asigura publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea a II-a, a
raportului de activitate al autorității sau instituției publice;
c)
asigura disponibilitatea în format scris (la afisier, sub forma de broșuri sau
electronic - dischete, CD, pagina de Internet) a informațiilor comunicate din
oficiu, prevăzute la <LLNK
12001 544 10 202 5 29>art. 5 din Legea nr. 544/2001;
d) organizează în cadrul punctului de informare-documentare al instituției
accesul publicului la informațiile furnizate din oficiu.
ART.
27
(1) Fiecare instituție sau autoritate publica va întocmi anual, prin
structurile de informare și relații publice, un raport privind accesul la
informațiile de interes public, care va cuprinde:
a)
numărul total de solicitări de informații de interes public;
b) numărul total de solicitări, departajat pe domenii de interes;
c)
numărul de solicitări rezolvate favorabil;
d)
numărul de solicitări respinse, defalcat în funcție de motivatia respingerii
(informații exceptate de la acces, inexistente etc.);
e) numărul de solicitări adresate în scris: 1. pe suport de hârtie; 2.
pe suport electronic;
f)
numărul de solicitări adresate de persoane fizice;
g) numărul de solicitări adresate de persoane juridice;
h) numărul de reclamații administrative: 1. rezolvate favorabil; 2.
respinse;
i)
numărul de plângeri în instanta: 1 rezolvate favorabil; 2. respinse; 3. în curs
de soluționare;
j)
costurile totale ale compartimentului de informare și relații publice;
k)
sumele totale încasate pentru serviciile de copiere a informațiilor de interes
public solicitate;
l) numărul estimativ de vizitatori ai punctului de
informare-documentare.
(2) Acest raport va fi adresat conducatorului autorității sau instituției
publice respective și va fi făcut public.
(3)
Autoritățile și instituțiile publice centrale vor asigura colectarea
rapoartelor din teritoriu, urmând ca situațiile centralizate sa fie trimise
Ministerului Informațiilor Publice.
CAP.
5
Funcționarea structurilor responsabile de relația cu presa
ART. 28
Dispozițiile speciale privind accesul mijloacelor de informare în masa
la informațiile de interes public, astfel cum sunt prevăzute
în <LLNK 12001 544 10 201
0 18>Legea nr. 544/2001, se referă în mod
explicit la obligațiile autorităților și instituțiilor publice și nu
reglementează în nici un fel activitatea mass-media.
ART.
29
Structurile sau persoanele responsabile de relația cu presa a
instituției sau autorității publice respective au următoarele atribuții:
a) sa furnizeze ziaristilor, prompt și complet, orice informație de interes public care privește activitatea instituției sau
autorității publice pe care o reprezintă;
b)
sa acorde fără discriminare, în termen de cel mult doua zile de la
înregistrare, acreditarea ziaristilor și a reprezentanților mijloacelor de
informare în masa;
c) sa informeze în timp util și sa asigure
accesul ziaristilor la activitățile și acțiunile de interes public organizate
de instituția sau autoritatea publica;
d)
sa asigure, periodic sau de fiecare data când activitatea instituției ori a
autorității publice prezintă un interes public imediat, difuzarea de
comunicate, informări de presa, organizarea de conferințe de presa, interviuri
sau briefinguri;
e)
sa difuzeze ziaristilor dosare de presa legate de evenimente sau de activități
ale instituției ori autorității publice;
f) sa nu refuze sau sa nu retragă acreditarea unui ziarist decât numai
pentru fapte care impiedica desfășurarea normală a activității instituției sau
autorității publice respective și care nu privesc opiniile exprimate în presa
de respectivul ziarist;
g) în cazul retragerii acreditării unui ziarist, sa asigure organismului de
presa obținerea acreditării pentru un alt ziarist.
ART.
30
(1) Acreditarea se acorda, la cerere, ziaristilor și instituțiilor de
presa solicitante. Legitimatiile de acreditare nu sunt transmisibile și se
referă la prezenta fizica a ziaristului în sediul sau la activitățile
autorității ori instituției publice, la care accesul presei este permis.
(2) Acreditarea ziaristilor nu atrage controlul autorităților sau
instituțiilor publice ce au acordat acreditarea asupra materialelor publicate
de ziaristul acreditat.
(3) Participarea ziaristilor la activitățile autorităților sau
instituțiilor publice nu va putea fi limitată ori restrictionata prin
reglementări interne ce exced textului <LLNK
12001 544 10 201 0 18>Legii nr. 544/2001.
CAP. 6
Sancțiuni
ART. 31
Răspunderea disciplinară a funcționarului desemnat pentru aplicarea
prevederilor <LLNK 12001 544 10 201
0 18>Legii nr. 544/2001 se stabilește conform
Statutului funcționarilor publici, statutelor speciale sau, după caz, Codului
muncii.
ART. 32
În cazul în care o persoana considera ca dreptul privind accesul la
informațiile de interes public a fost încălcat, aceasta se poate adresa cu
reclamație administrativă conducatorului autorității sau instituției publice
căreia i-a fost solicitată informația.
ART. 33
Persoana care se considera vătămată în drepturile sale poate depune
reclamația administrativă prevăzută la art. 32 în termen de 30 de zile de la
luarea la cunostinta a refuzului explicit sau tacit al angajaților din cadrul
autorității sau instituției publice pentru aplicarea prevederilor <LLNK 12001 544 10 201
0 18>Legii nr. 544/2001 și ale prezentelor norme
metodologice.
ART. 34
În cazul în care reclamația se dovedește intemeiata, răspunsul la
aceasta se transmite solicitantului care se considera lezat în termen de 15
zile de la depunerea reclamației administrative. Acest răspuns va conține informațiile
de interes public solicitate inițial și, de asemenea, va mentiona sancțiunile
disciplinare aplicate în cazul funcționarului vinovat, în condițiile legii.
ART. 35
(1) Pentru analiza reclamatiilor administrative ale persoanelor, vizând
nerespectarea prevederilor <LLNK
12001 544 10 201 0 18>Legii nr. 544/2001 și
ale prezentelor norme metodologice, la nivelul fiecărei autorități sau
instituții publice se constituie o comisie de analiza privind încălcarea
dreptului de acces la informațiile de interes public.
(2) Comisia de analiza privind încălcarea dreptului de acces la
informațiile de interes public va avea următoarele responsabilități:
a) primește și analizează reclamațiile persoanelor;
b) efectuează cercetarea administrativă;
c) stabilește dacă reclamația persoanei privind încălcarea dreptului de
acces la informațiile de interes public este intemeiata sau nu;
d) în cazul în care reclamația este intemeiata, propune aplicarea unei
sancțiuni disciplinare pentru personalul responsabil și comunicarea
informațiilor de interes public solicitate. În cazul funcționarilor publici
culpabili comisia de analiza va informa despre rezultatul cercetării
administrative comisia de disciplina a autorității sau instituției publice,
care va propune aplicarea unei sancțiuni corespunzătoare, potrivit legii;
e) redactează și trimite răspunsul
solicitantului.
ART. 36
(1)
Solicitantul care, după primirea răspunsului la reclamația administrativă, se
considera în continuare lezat în drepturile sale prevăzute de lege, poate face
plângere la secția de contencios administrativ a tribunalului, în termen de 30
de zile de la expirarea termenelor prevăzute la <LLNK 12001 544 10
202 7 29>art. 7 din Legea
nr. 544/2001.
(2)
Scutirea de taxa de timbru pentru plângerea la tribunal și recursul la curtea
de apel nu include și scutirea de la plata serviciilor de copiere a
informațiilor de interes public solicitate.
CAP.
7
Dispoziții finale
ART. 37
În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentelor
norme metodologice autoritățile administrației publice centrale și locale și
instituțiile publice vor asigura spațiile necesare, precum și modificarea
organigramelor, în vederea punerii în aplicare a prevederilor <LLNK 12001 544 10 201
0 18>Legii nr. 544/2001.
ART.
38
În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentelor
norme metodologice se vor organiza compartimente de informare și relații
publice și vor fi elaborate reglementările interne de organizare și funcționare
a acestora.
ART.
39
Informatizarea compartimentelor de informare și relații publice va fi
asigurata de instituțiile și autoritățile publice, pe baza propunerilor
aprobate de Guvern, în condițiile <LLNK
12001 544 10 202 24 30>art. 24 din Legea nr.
544/2001.
ART.
40
Anexele nr. 1-6 fac parte integrantă din prezentele norme metodologice.
ANEXA 1
────────
la normele metodologice
────────────────────────
CERERE - TIP
- model -
Denumirea autorității sau instituției publice ..........................
Sediul/Adresa ..........................................................
Data
..................................................................
Stimate domnule/Stimata doamna ........................................,
Prin
prezenta formulez o cerere conform <LLNK
12001 544 10 201 0 18>Legii nr. 544/2001
privind liberul acces la informațiile de interes public. Doresc sa primesc o
copie de pe următoarele documente (petentul este rugat sa enumere cat mai
concret documentele sau informațiile solicitate):
..................................................
Doresc
ca informațiile solicitate sa imi fie furnizate, în format electronic, la
următoarea adresa de e-mail (optional): .....................................
Sunt dispus sa plătesc taxele aferente serviciilor de copiere a
documentelor solicitate (dacă se solicita copii în format scris).
Va multumesc pentru solicitudine,
.......................
(semnatura petentului)
Numele și prenumele petentului .................................
Adresa .........................................................
Profesia (optional) ............................................
Telefon (optional) .............................................
Fax (optional) .................................................
ANEXA 2a)
──────────
la normele metodologice
────────────────────────
RECLAMAȚIE
ADMINISTRATIVĂ (1)
- model -
Denumirea autorității sau instituției publice
............................
Sediul/Adresa
............................................................
Data
.....................................................................
Stimate domnule/Stimata doamna
..........................................,
Prin
prezenta formulez o reclamație administrativă, conform <LLNK 12001 544
10 201 0 18>Legii nr.
544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public, întrucât
la cererea nr. ........ din data de .......... am primit un răspuns negativ, la
data de ......, într-o scrisoare semnată de ....../(completati numele
respectivului funcționar).....
Documentele de interes public solicitate erau
următoarele: ................
...........................................................................
...........................................................................
Documentele solicitate se încadrează în categoria informațiilor de
interes public, din următoarele considerente:
.........................................
...........................................................................
Prin prezenta solicit revenirea asupra deciziei de a nu primi
informațiile de interes public solicitate în scris/în format electronic,
considerând ca dreptul meu la informație, conform legii, a fost lezat.
Va multumesc pentru solicitudine,
........................
(semnatura petentului)
Numele și adresa petentului ............................
Adresa
.................................................
Telefon ................................................
Fax ....................................................
ANEXA 2b)
──────────
la normele metodologice
────────────────────────
RECLAMAȚIE
ADMINISTRATIVĂ (2)
- model
-
Denumirea autorității sau instituției publice
.............................
Sediul/Adresa
.............................................................
Data
......................................................................
Stimate domnule/Stimata doamna
.........................................,
Prin
prezenta formulez o reclamație administrativă, conform <LLNK 12001 544
10 201 0 18>Legii nr.
544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public, întrucât
la cererea nr. ....... din data de ............. nu am primit informațiile
solicitate în termenul legal, stabilit de lege. Documentele de interes public
solicitate erau următoarele:
...............................................................................
Documentele solicitate se încadrează în categoria informațiilor de
interes public, din următoarele considerente: .........................................
Prin
prezenta solicit revenirea asupra deciziei de a nu primi informațiile de
interes public solicitate în scris/în format electronic, considerând ca dreptul
meu la informație, conform legii, a fost lezat.
Va multumesc pentru
solicitudine,
..........................
(semnatura petentului)
Numele și adresa petentului ............................
Adresa
.................................................
Telefon ................................................
Fax ....................................................
ANEXA 3
────────
la normele metodologice
────────────────────────
RĂSPUNS LA CERERE
- model -
De la:
──────
Denumirea
autorității sau instituției publice ...........................
Sediul/Adresa
...........................................................
Persoana de contact
.....................................................
Data .....................
Către:
───────
Numele și prenumele petentului
..........................................
Adresa ..................................................................
Stimate domnule/Stimata doamna
.........................................,
În
urma cererii dumneavoastră nr. ....... din data de ........, prin care, conform
<LLNK 12001 544 10 201
0 18>Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la
informațiile de interes public, solicitati o copie de pe următoarele documente:
.......................
(1)
va trimitem, în anexa la prezenta scrisoare, informațiile solicitate;
(2)
va informăm ca informațiile solicitate nu au putut fi identificate și expediate
în termenul inițial de 10 zile, urmând sa va parvina în termen de 30 de zile de
la data înregistrării cererii dumneavoastră;
(3)
va informăm ca pentru rezolvarea cererii dumneavoastră trebuie sa va adresati
la ..................................................................,
întrucât
instituția noastră nu deține informațiile solicitate;
(4) va informăm ca informațiile solicitate nu se încadrează în categoria
informațiilor de interes public, fiind exceptate de la accesul liber al
cetățenilor;
(5)
va informăm ca informațiile solicitate nu exista în baza de date a instituției
noastre.
Informațiile solicitate v-au fost furnizate în format electronic, la
următoarea adresa de e-mail (optional): ......................................
Taxele aferente serviciilor de copiere a documentelor
solicitate sunt următoarele (când este cazul):
...............................................
Al dumneavoastră,
..........................
(semnatura funcționarului)
ANEXA 4
────────
la normele metodologice
────────────────────────
RĂSPUNS LA RECLAMAȚIE
- model -
De la:
──────
Denumirea autorității sau instituției publice
.............................
Sediul/Adresa
.............................................................
Persoana de contact
.......................................................
Data ...........................
Către:
───────
Numele și prenumele petentului .......................................
Adresa ...............................................................
Stimate domnule/Stimata doamna ......................................,
În urma reclamației dumneavoastră nr. ..... din data de ...........,
conform <LLNK 12001 544 10 201
0 18>Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la
informațiile de interes public, după răspunsul negativ primit/întârzierea
răspunsului la cererea nr. ....... din data de ........., prin care, conform
legii sus-menționate, solicitati documentele de mai jos:
......................................................................
va informăm ca decizia de a nu primi (la termen)
documentele solicitate:
(1)
se încadrează în prevederile legii, fiind vorba despre informații exceptate de
la accesul liber al cetățenilor;
(2)
nu se încadrează în prevederile legii, fiind o eroare a unui funcționar. Va
asiguram, cu scuzele noastre, ca informațiile de interes public solicitate va
vor fi transmise în termenul legal de 15 zile. Funcționarul vinovat pentru
decizia eronată în ceea ce va privește a fost sancționat cu
......................... .
Al dumneavoastră,
..............................
(semnatura conducatorului
autorității
sau instituției publice)
*T*
ANEXA 5
────────
la normele metodologice
────────────────────────
REGISTRU
pentru înregistrarea cererilor și raspunsurilor privind accesul
la informațiile de
interes public
- model -
┌──────────┬─────────────────┬─────────────────────────┬─────────────┬─────────┐
│
Nr. și │ Numele
│
│ │ Nr.
și │
│
data │ și prenumele
│Informațiile solicitate
│Răspunsul*) │ data
│
│ cererii │
solicitantului │ │ │ raspun- │
│ │ │ │ │ sului │
├──────────┼─────────────────┼─────────────────────────┼─────────────┼─────────┤
├──────────┼─────────────────┼─────────────────────────┼─────────────┼─────────┤
├──────────┼─────────────────┼─────────────────────────┼─────────────┼─────────┤
├──────────┼─────────────────┼─────────────────────────┼─────────────┼─────────┤
├──────────┼─────────────────┼─────────────────────────┼─────────────┼─────────┤
├──────────┼─────────────────┼─────────────────────────┼─────────────┼─────────┤
├──────────┼─────────────────┼─────────────────────────┼─────────────┼─────────┤
├──────────┼─────────────────┼─────────────────────────┼─────────────┼─────────┤
└──────────┴─────────────────┴─────────────────────────┴─────────────┴─────────┘
*ST*
*) După caz: Da, acces liber; Termen de 30 de zile;
Trimis la ............. (alta instituție); Nu,
informație exceptată; Nu, informație inexistenta.
ANEXA 6
────────
la normele metodologice
────────────────────────
CADRU
ORIENTATIV
pentru elaborarea raportului anual de
activitate al autorității
sau instituției publice
Un raport de activitate va trebui sa prezinte următoarele elemente
standard:
1.
misiunea autorității sau instituției publice, precum și obiectivele care
trebuia atinse în perioada de raportare;
2. indici de performanta, cu prezentarea gradului de realizare a
acestora;
3.
scurta prezentare a programelor desfășurate și a modului de raportare a
acestora la obiectivele autorității sau instituției publice;
4. raportarea cheltuielilor, defalcate pe programe;
5. nerealizari, cu menționarea cauzelor acestora
(acolo unde este cazul);
6. propuneri
pentru remedierea deficiențelor.
──────────────────