1. PRESTATII SI SERVICII DE ASIGURARE PENTRU
ACCIDENTE DE MUNCA SI BOLI PROFESIONALE
Incepand cu data de
01.01.2005 , in conformitate cu prevederile Legii 346/ 2002 privind asigurarea
pentru accidente de munca si boli profesionale, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare functioneaza sistemul de asigurare pentru accidente de
munca si boli profesionale. Are calitatea de asigurator, potrivit LEGII nr. 346 din 5 iunie 2002 (*actualizata*) Casa Nationala de
Pensii Publice, denumita in continuare CNPP.
Atributiile
specifice de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale se
exercita de casele teritoriale de pensii. Asigurarea pentru accidente de
munca si boli profesionale reprezinta o asigurare de persoane, face parte din
sistemul de asigurari sociale, este garantata de stat si cuprinde raporturi
specifice prin care se asigura protectia sociala a salariatilor impotriva
diminuarii sau pierderii capacitatii de munca si decesului acestora ca urmare a
accidentelor de munca si a bolilor profesionale.
Sunt asigurate
obligatoriu prin efectul prezentei legi
a) persoanele
care desfasoara activitati pe baza unui contract individual de munca, a unui
raport de serviciu, contract de mandat si contract de management;
b) persoanele care isi desfasoara
activitatea in functii elective sau care sunt numite in cadrul autoritatii
executive, legislative ori judecatoresti, pe durata mandatului, precum si
membrii cooperatori dintr-o organizatie a cooperatiei mestesugaresti, ale caror
drepturi si obligatii sunt asimilate, in conditiile prezentei legi, cu ale
persoanelor prevazute la lit. a);
c)persoanele care beneficiaza de
indemnizatie de somaj, pe toata durata efectuarii practicii profesionale in
cadrul cursurilor organizate potrivit legii;
d) ucenicii,
elevii si studentii, pe toata durata efectuarii practicii profesionale.
e) pensionarii
sistemului public de pensii aflati in invaliditate ca urmare a unui accident de
munca sau boala profesionala, pana la data indeplinirii conditiilor de pensie
limita de varsta.
Prevederile sunt
aplicabile si
angajatilor romani care presteaza munca in strainatate din dispozitia
angajatorilor romani, in conditiile legii. Au calitatea de asigurat si
cetatenii straini sau apatrizii care presteaza munca pentru angajatori romani,
pe perioada in care au, potrivit legii, domiciliul sau resedinta in Romania.
Raporturile de asigurare , rezultate in temeiul
prezentei legi si din contractele de asigurare, se stabilesc intre:
· angajatori si asigurator, pentru
persoanele asigurate prevazute la punctul art. 5 si 7 alin. (1) si (2) din
Legea 346/ 2002);
Calitatea de asigurat se dobandeste, iar raporturile de asigurare se
stabilesc la data: incheierii contractului individual de munca, stabilirii
raporturilor de serviciu in cazul functionarilor publici, validarii mandatului
pentru persoanele care desfasoara activitati in functii elective, numirii in
cadrul autoritatii executive, legislative ori judecatoresti, depunerii
adeziunii in cazul membrilor cooperatori, inceperii practicii profesionale
pentru someri, ucenici, elevi si studenti, dupa caz.
Dreptul
la prestatiile si serviciile de asigurare pentru accidente de munca si boli
profesionale se naste de la data stabilirii raporturilor de asigurare si
inceteaza o data cu aceste raporturi.
In cazul accidentelor de
munca sau bolilor profesionale, declarate in conditiile legii, in timpul
activitatii profesionale, dreptul la prestatiile si serviciile de asigurare se
mentine si ulterior incetarii raporturilor de munca/serviciu pana la data indeplinirii
conditiilor de pensie pentru limita de varsta.
In cazul bolilor
profesionale, declarate in conditiile legii, ulterior incetarii raporturilor de
munca, dreptul la prestatiile si serviciile de asigurare se acorda si ulterior
incetarii raporturilor de munca daca persoana face dovada, cu acte medicale
eliberate conform legii, ca boala a fost cauzata de factori profesionali
specifici locului de munca si daca a fost asigurata in conditiile prezentei
legi.
Asigurarea pentru
accidente de munca siboli profesionale are urmatoarele obiective:
· prevenirea accidentelor
de munca si a bolilor profesionale;
· reabilitarea medicala si
socioprofesionala a asiguratilor, victime ale accidentelor de munca si ale
bolilor profesionale, precum si recuperarea capacitatii de munca a acestora;
· acordarea de prestatii in bani pe
termen lung si scurt, sub forma de indemnizatii si alte ajutoare, in conditiile
prevazute de prezenta lege.
Asiguratii sistemului de
asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale au dreptul la urmatoarele
prestatii si servicii:
· reabilitare medicala si
recuperarea capacitatii de munca;
· reabilitare si
reconversie profesionala;
· indemnizatie pentru
incapacitate temporara de munca;
· indemnizatie pentru
trecerea temporara in alt loc de munca si indemnizatie pentru reducerea
timpului de munca;
· compensatii pentru
atingerea integritatii;
· despagubiri in caz de
deces;
· rambursari de cheltuieli
·
pensie invaliditate ca urmare a unui accident de munca sau
boala profesionala;
·
pensie de urmas in cazul
decesului ca urmare a unui accident de munca sau boala profesionala.
a) Prestatii si servicii
pentru investigare, diagnosticare medicala, reabilitare medicala si recuperarea
capacitatii de munca
Asiguratii
au dreptul la prestatii medicale pentru investigarea, diagnosticarea,
reabilitarea starii de sanatate, precum si recuperarea capacitatii de munca, in
conformitate cu prevederile legale in vigoare.
Asiguratorul are
obligatia de a achita contravaloarea serviciilor
medicale acordate pana cand se realizeaza:
· restabilirea starii de
sanatate sau ameliorarea deficientelor de sanatate survenite in urma unui risc
asigurat;
· prevenirea diminuarii ori a
pierderii capacitatii de munca si a necesitatii de ingrijire permanenta.
In
vederea corectarii si recuperarii deficientelor organice, functionale sau
fizice cauzate de accidente de munca si boli profesionale, asiguratii au
dreptul, in baza unei cereri, prevazute in anexa nr. 8,
din normele metodologice de aplicare Legii 346/2002, la dispozitive medicale.
Cererea se adreseaza casei teritoriale de pensii pe raza careia asiguratul isi
are domiciliul si va fi insotita de recomandarea
medicului curant.
Asiguratii au dreptul la
tratament medical corespunzator leziunilor si afectiunilor cauzate prin
accidente de munca sau boli profesionale, dupa cum urmeaza:
· asistenta medicala de
urgenta la locul accidentului, in mijloacele de transport specializate si in
unitatile spitalicesti;
· tratament medical
ambulatoriu, analize medicale si medicamente, prescrise de medic;
· servicii medicale in spitale
sau in unitati sanitare cu personalitate juridica specializate pentru boli
profesionale;
· tratament de recuperare a
capacitatii de munca in unitati de specialitate;
· servicii de chirurgie
reparatorie;
· cure balneoclimaterice.
· investigatii de specialitate si
analize de laborator, necesare in vederea stabilirii caracterului de
profesionalitate al bolilor.
Pentru bolile
profesionale confirmate anterior datei de 1 ianuarie 2005 si pentru care se
continua reabilitarea medicala ulterior acestei date ca urmare exclusiva a
cauzei profesionale, se deconteaza urmatoarele prestatii si servicii:
· tratament medical
ambulatoriu, analize medicale si medicamente;
· servicii medicale in
spitale, in sectii sau unitati sanitare cu personalitate juridica specializate
pentru boli profesionale;
· tratament de recuperare a
capacitatii de munca in unitati de specialitate;
· servicii de chirurgie
reparatorie;
· cure balneoclimaterice;
· dispozitive medicale in vederea
corectarii si recuperarii deficientelor organice, functionale sau fizice.
b) Prestatii si servicii
pentru reabilitare si reconversie profesionala
Prestatiile si serviciile
pentru reabilitare si reconversie profesionala se acorda de catre asigurator la
solicitarea asiguratilor care, desi nu si-au pierdut complet capacitatea de munca,
nu mai pot desfasura activitatea pentru care s-au calificat, ca urmare a unui
accident de munca sau a unei boli profesionale.
Asiguratorul preia in
sarcina sa cheltuielile pentru urmatoarele prestatii
si servicii de reabilitare si reconversie profesionala:
· cheltuielile privind
serviciile medicale si psihologice pentru aprecierea starii fizice, mentale si
aptitudinale in vederea reconversiei profesionale;
· costul cursurilor de
calificare sau de reconversie;
· plata unei indemnizatii pe
durata cursurilor de calificare si de reconversie.
c) Indemnizatia pentru
incapacitate temporara de munca
Asiguratii beneficiaza de
o indemnizatie pe perioada in care se afla in incapacitate temporara de munca
in urma unui accident de munca sau a unei boli profesionale. Indemnizatia
pentru incapacitate temporara de munca in cazul accidentului de munca sau al
bolii profesionale se suporta in primele 3 zile de incapacitate de catre
angajator, iar din a 4-a zi de incapacitate, din sistemul de asigurare pentru
accidente de munca si boli profesionale. Indemnizatia pentru incapacitate
temporara de munca datorata accidentelor de munca si bolilor profesionale se
acorda pe baza certificatului medical eliberat conform dispozitiilor
legale.
d) Indemnizatia pentru
trecerea temporara in alt loc de munca si indemnizatia pentru reducerea
timpului de munca
Asiguratii
care, datorita unei boli profesionale sau unui accident de munca, nu isi mai
pot desfasura activitatea la locul de munca anterior manifestarii riscului
asigurat pot trece temporar in alt loc de munca. Indemnizatia
pentru reducerea timpului de lucru cu o patrime din durata normala, ca urmare a
unor afectiuni cauzate de accidente de munca sau boli profesionale, se acorda
asiguratilor care, in aceste conditii, nu mai pot realiza durata normala de
munca.
e) Compensatii pentru
atingerea integritatii
Au dreptul la o
compensatie pentru atingerea integritatii asiguratii care, in urma accidentelor
de munca sau a bolilor profesionale, raman cu leziuni permanente care produc
deficiente si reduc capacitatea de munca intre 20-50%. Compensatiile pentru
atingerea integritatii se acorda doar daca accidentul de munca a antrenat o incapacitate temporara de munca mai mare de 3
zile, conform definitiei accidentului de munca. Cuantumul
compensatiei pentru atingerea integritatii se stabileste in functie de
gravitatea leziunii, in limita unui plafon maxim de 12 salarii minime brute
garantate in plata.
Compensatia pentru
atingerea integritatii se acorda o singura data in baza deciziei medicului expert
al asiguratorului care efectueaza o singura expertiza medicala pentru
asiguratii care au fost inregistrati cu accident de munca sau boala
profesionala, respectiv cu FIAM sau BP2, dupa caz. In vederea obtinerii
compensatiei pentru atingerea integritatii, persoana asigurata depune in
termenul legal o cerere-tip privind solicitarea drepturilor de asigurari pentru
accidente de munca si boli profesionale, conform anexei nr. 13 din ORDIN
nr. 450 / 2006 pentru aprobarea Normelor metodologice de
aplicare a Legii nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de
munca si boli profesionale, cu modificarile si completarile ulterioarela.
f) Despagubiri in caz de
deces
In cazul decesului
asiguratului, ca urmare a unui accident de munca sau a unei boli profesionale,
beneficiaza de despagubire in caz de deces o singura persoana, care poate fi,
dupa caz: sotul supravietuitor, copilul, parintele, tutorele, curatorul,
mostenitorul, in conditiile dreptului comun, sau, in lipsa acesteia, persoana
fizica/juridica, care face dovada ca a suportat cheltuielile ocazionate de
deces Cuantumul despagubirii in caz de deces este de 4 salarii
medii brute, comunicate de Institutul National de Statistica pentru
luna in care a survenit decesul asiguratului sau, dupa caz, ultimul salariu
mediu brut pe economie cunoscut la data solicitarii.
Despagubirea in caz de
deces se acorda pe baza urmatoarelor acte: cerere-tip privind solicitarea
drepturilor de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale,
prevazuta in anexa nr. 13 la Normelor metodologice de
aplicare a Legii nr. 346/2002, certificat de deces - original si copie,
certificatul medical constatator al decesului in caz de boala profesionala,
actul de identitate al solicitantului, actul de stare civila al solicitantului,
care sa ateste calitatea acestuia, si documente justificative din care sa
rezulte ca au fost suportate cheltuielile ocazionate de deces, dupa caz.
Cererea pentru obtinerea
despagubirii in caz de deces se depune la sediul asiguratorului, insotita de
actele din care rezulta dreptul solicitantului, potrivit prezentei legi.
g) Rambursari de
cheltuieli
Asiguratorul acorda
rambursari de cheltuieli in urmatoarele situatii:
· transportul de urgenta,
in cazuri temeinic justificate, cand salvarea victimei impune utilizarea altor
mijloace decat cele uzuale;
· confectionarea ochelarilor, a
aparatelor acustice, a protezelor oculare, in situatia in care acestea au fost
deteriorate in urma unui accident de munca soldat cu vatamari corporale.
· in cazul aplicarii
dispozitivelor medicale implantabile prin interventie chirurgicala in vederea
recuperarii deficientelor organice, functionale sau fizice cauzate de accidente
de munca si boli profesionale.
2. ACTIVITATEA DE PREVENIRE A ACCIDENTELOR DE MUNCA SI A
BOLILOR PROFESIONALE
In
conformitate cu prevederile Legii nr. 346/2002 privind
asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale, cu modificarile si
completarile ulterioare si ale Ordinului nr. 450/2006
pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 346/2002,
Casa Judeteana de Pensii Braila,
in calitate de asigurator, este abilitata de a acorda
consultanta privind prevenirea accidentelor de munca si a bolilor profesionale,
in scopul imbunatatirii nivelului de securitate si sanatate si a conditiilor de
munca.
In acest sens, in
conformitate cu art. 64 din Legea nr. 346/2002, personalul tehnic al
asiguratorului care desfasoara activitati de prevenire din cadrul casei
teritoriale de pensii, acorda sprijin societatiilor comerciale, in scopul
intocmirii tablourilor de analiza in domeniul prevenirii conform specificului
activitatilor desfasurate. In conformitate cu legislatia in vigoare, art. 63
din Legea nr. 346/2002, activitatea de consiliere din partea
asiguratorului nu implica costuri pentru societate si nu implica raspunderea
juridica si financiara a Casei Judetene de Pensii Braila.
Rezultatele analizei in
domeniul prevenirii au un caracter confidential si pot
fi utilizate in functie de prioritatile societatii in scopul imbunatatirii
conditiilor de munca. Compartimentul accidente de munca si boli profesionale,
din cadrul C.J.P Braila, desfasoara activitatea de prevenire in functie de
prioritatile specifice structurii economice si administrative a judetului
Braila.
Activitatea de consiliere
in domeniul prevenirii accidentelor de munca si bolilor profesionale se
desfasoara la sediul/ punctele de lucru ale angajatorilor, parcurgand
urmatoarele etape:
1. Programarea si
pregatirea vizitelor la angajatori, cuprinde:
1.1. Contactarea
angajatorilor prin adresa scrisa, prin care se solicita acordul in scris al
acestora si programarea vizitelor, in scopul derularii activitatilor de
consiliere in vederea prevenirii;
1.2. Efectuarea vizitei
pentru informarea angajatorilor asupra functionarii sistemului de asigurare pentru
accidednte de munca si boli profesionale, precum si stabilirea de comun acord
cu angajatorul a unui program de vizite, in scopul consilierii in domeniul
prevenirii accidentelor de munca si bolilor profesionale;
1.3. Derularea
activitatii de prevenire la angajatori :
· prezentarea de catre
angajator (reprezentant desemnat) a activitatii de productie, a fluxului
tehnologic al activitatii principale si al activitatilor complementare;
· parcurgerea fluxului
tehnologic si identificarea posturilor de lucru care au inrergistrat accidente
de munca si boli profesionale sau care prezinta risc ridicat de producere a
accidentelor de munca si a bolilor profesionale;
· analiza posturilor de
lucru respective si identificarea riscurilor care au produs sau pot produce accidente
de munca si boli profesionale
2. Intocmirea raportului
catre angajator, cuprinde:
2.1. Analiza, din punct
de vedere tehnic si organizational, al fluxului de productie, tinand cont de
modul de aplicare al legislatiei privind securitatea si sanatatea in munca
(SSM).
2.2. Analiza riscurilor
identificate la fiecare post de lucru, pe cele 4 componente ale sistemului de
munca: executant, mijloace de productie, sarcina de munca, mediul de
munca.
2.3. Intocmirea
tablourilor de prevenire pentru fiecare post de lucru analizat.
3. Prezentarea
tablourilor catre angajator, cuprinde:
3.1. Evaluarea
eficacitatii masurilor de prevenire si de securitate existente;
3.2. Prezentarea
masurilor de prevenire recomandate;
3.3. Consilierea
angajatorului privind importanta implementarii masurilor de prevenire;
3.4. Predarea unui
exemplar al Tabloului de prevenire pe post de lucru dupa inregistrarea acestuia
la angajator;
3.5. Urmarirea
implementarii masurilor recomandate la vizitele anterioare.
3. COMUNICAREA EVENIMENTELOR LA ASIGURATOR
Casa Judeteana de Pensii Braila,
in calitate de asigurator, are atributii specifice de asigurare pentru
accidente de munca si boli profesionale, conform prevederilor art. 8 din Legea
nr. 346/2002, modificata si completata. In conformitate cu prevederile Legii
nr. 346/2002, modificata si completata, si a Ordinului nr. 450/2006,
angajatorii au obligatia de a comunica si asiguratorului accidentele soldate cu
incapacitate de munca sau cu decesul asiguratilor.
Comunicarea trebuie realizata de
indata ce angajatorul a luat cunostinta despre accident. Comunicarea
evenimentelor urmate de incapacitate temporara de munca, invaliditate sau
deces, al caror caracter de munca a fost confirmat, se face obligatoriu de
angajator catre casa teritoriala de pensii pe raza careia s-a produs
evenimentul, precum si catre casa teritoriala de pensii pe raza careia
angajatorul isi are sediul social.
In conformitate cu prevederile
art. 50 din Legea nr. 346/2002 si art. 84 din Ordinul nr. 450/2006, coroborate
cu art. 27 si art. 32 din Legea nr. 319/2006 si cu art. 132 si art. 140 din HGR
nr. 1.425/2006, angajatorii au obligatia sa comunice evenimentul la asigurator
si sa depuna urmatoarele documente:
-Procesul- verbal de cercetare
al accidentului de munca, in original;
-Formularul pentru inregistrarea
accidentelor de munca (FIAM) avizat de Inspectoratul Teritorial de Munca, in
original;
-Anexa FIAM- in original;
-Adresa de avizare a dosarului
de cercetare, emisa de Inspectoratul Teritorial de Munca, in original sau copie
conform cu originalul.