IFORMATIA DE INTERES PUBLIC este orice informatie
produsa sau gestionata de institutiile sau autoritatile publice.
INFORMATIILE
CLASIFICATE sunt informatii de interes public, dar accesul la acestea este limitat prin lege.
ORICE
PERSOANA FIZICA SAU JURIDICA, de cetatenie romana sau straina poate solicita informatii de interes public.
SE
POATE SOLICITA ORICE INFORMATIE dar exista informatii de interes public la
care accesul este exceptat.
INFORMATII EXCEPTATE DE LA ACCESUL LIBER:
·
informatiile din domeniul
apararii nationale, sigurantei si ordinii publice, daca fac parte din
categoriile informatiilor clasificate, potrivit legii;
·
informatiile privind
deliberarile autoritatilor, precum si cele care privesc interesele economice si
politice ale Romaniei, daca fac parte din categoria informatiilor clasificate,
potrivit legii;
·
informatiile privind
activitatile comerciale sau financiare, daca publicitatea acestora aduce
atingere dreptului de proprietate intelectuala ori industriala, precum si
principiului concurentei loiale, potrivit legii;
·
informatiile cu privire
la datele personale, potrivit legii;
·
informatiile privind
procedura in timpul anchetei penale sau disciplinare, daca se pericliteaza
rezultatul anchetei, se dezvaluie surse confidentiale ori se pun in pericol
viata, integritatea corporala, sanatatea unei persoane in urma anchetei
efectuate sau in curs de desfasurare;
·
informatiile privind
procedurile judiciare, daca publicitatea acestora aduce atingere asigurarii
unui proces echitabil ori interesului legitim al oricareia dintre partile
implicate in proces;
·
informatiile a caror publicare
prejudiciaza masurile de protectie a tinerilor.
INFORMATIILE
FURNIZATE DIN OFICIU sunt acele informatii pe care institutiile
si autoritatile publice sunt obligate sa le faca publice fara a exista o
solicitare in acest sens.
INFORMATIILE FURNIZATE DIN OFICIU SUNT
DISPONIBILE PRIN:
·
afisare la sediul
autoritatii sau al institutiei publice ori prin publicare in Monitorul Oficial
al Romaniei sau in mijloacele de informare in masa, in publicatii proprii,
precum si in pagina de Internet proprie;
·
consultarea lor la sediul
autoritatii sau al institutiei publice, in spatii special destinate acestui
scop.
CATEGORIILE
DE INFORMATII CARE SE FURNIZEAZA DIN OFICIU:
·
actele normative care reglementeaza organizarea si functionarea
autoritatii sau institutiei publice;
·
structura organizatorica, atributiile departamentelor, programul
de functionare, programul de audiente al autoritatii sau institutiei publice;
·
numele si prenumele
persoanelor din conducerea autoritatii sau a institutiei publice si ale
functionarului responsabil cu difuzarea informatiilor publice;
·
coordonatele de contact
ale autoritatii sau institutiei publice, respectiv: denumirea, sediul, numerele
de telefon, fax, adresa de e-mail si adresa paginii de Internet;
·
sursele financiare,
bugetul si bilantul contabil;
·
programele si strategiile proprii;
·
lista cuprinzand
documentele de interes public;
·
lista cuprinzand
categoriile de documente produse si/sau gestionate, potrivit legii;
·
modalitatile de
contestare a deciziei autoritatii sau a institutiei publice in situatia in care
persoana se considera vatamata in privinta dreptului de acces la informatiile
de interes public solicitate.
LISTA CNPP CU DOCUMENTELE DE
INTERES PUBLIC:
·
Prelucrări statistice
proprii din sistemul public de pensii și alte drepturi de asigurări sociale;
·
Lista societăților
comerciale din turism cu care CNPAS are încheiate contracte de prestări
servicii pentru eliberarea biletelor de tratament balnear, precum și stațiunile
în care CNPAS deține în proprietate unități de tratament balnear;
·
Lista nominală a
contribuabililor la bugetul asigurărilor sociale de stat pentru obligațiile
bugetare pentru care nu mai pot fi exercitate căile de atac prevăzute de lege;
·
Raportul de activitate
·
Formulare utilizate
·
Programele informatice pentru completarea declarațiilor nominale
lunare a asiguratilor si a obligatiilor de plata catre bugetul asigurarilor
sociale de stat
·
Anunturi pentru
organizarea concursurilor pentru angajare
·
Anunturi achizitii publice.
În funcție de evoluția
legislativă în domeniu, lista poate să suporte
modificări și/sau completări, după caz.
INFORMATIILE FURNIZATE LA CERERE sunt cele pentru care furnizarea este posibila numai in urma unei solicitari.
INFORMATIA FURNIZATA LA
CERERE SE POT OBTINE:
VERBAL,
solicitantul adresandu-se birourilor de informare publica sau persoanelor
responsabile cu informarea publica. In cazul in care este
disponibila, informatia solicitata va fi furnizata pe loc. Daca nu este posibil
acest lucru, solicitantul va fi indrumat sa depuna o solicitare in scris.
IN SCRIS,
cererile pot fi pe suport de hartie sau electronic ( e-mail). Ele vor fi
inregistrate si solicitantul va primi o recipisa continand data si numarul de
inregistrare a cererii.
COSTURILE ACCESULUI LA INFORMATIE
Accesul
la informatiile de interes public este gratuit. Nu se platesc serviciile de
cautare si identificare a informatiei solicitate dar, in cazul in care se
solicita copii dupa documente oficiale, solicitantul trebuie sa suporte
contravaloarea serviciilor de copiere.
RASPUNSUL LA SOLICITAREA DE
INFORMATII PUBLICE:
· Autoritatile si institutiile publice au obligatia
de a raspunde in scris la solicitare informatiilor de interes public in termen
de 10 zile lucratoare de la depunerea cererii.
· In cazul in care durata necesara pentru
identificarea si difuzarea informatiei solicitate depaseste 10 zile, raspunsul
va fi comunicat solicitantului in maximum 30 de zile, cu conditia instiintarii
acestuia in scris despre acest fapt in termen de 10 zile.
· Daca informatia solicitata este considerata a fi
informatie exceptata de la liberul acces, in cel mult 5 zile lucratoare solicitantul
va fi instiintat in scris despre acest fapt.
IN CAZUL INCALCARII DREPTULUI de liber
acces la informatie se poate depune o reclamatie
·
Reclamatia se depune in
cel mult 30 de zile de la comunicarea refuzului explicit sau tacit al
institutiei.
·
Reclamatia trebuie
adresata conducatorului autoritatii sau institutiei careia i-a fost adresata
solicitarea, iar acesta este obligat, ca in urma unei anchete administrative,
sa dea un raspuns in cel mult 15 zile de la inregistrarea plangerii.
·
Daca reclamatia este
intemeiata, raspunsul va contine informatiile de interes public solicitate
intial si va mentiona sanctiunile disciplinare aplicate functionarului vinovat.